Het project

Gentspoort ontwart enkele lastige Gentse verkeersknopen. Met 10 kilometer nieuwe tramlijnen zorgt het project voor slim openbaar vervoer. Met tunnels onder Heuvelpoort en Dampoort rijden auto’s vlotter en maakt Gentspoort ruimte voor voetgangers, fietsers en kwalitatieve invulling van de openbare ruimte. Een aantal pleinen en straten krijgen een upgrade.
Tijdens de laatste twintig jaar werden talloze deelstudies uitgevoerd om van Gent nog meer een leefbare en bereikbare stad te maken. Het was dus hoog tijd om al die studies met elkaar te verenigen in één project voor de Gentenaars en Gentgebruikers.

Het project doorloopt vier fasen: de analyse, het ontwerp, het aanstellen van de aannemer en de werken. In 2022 begon het projectteam aan de analysefase. Op 18 april 2023 was er het publieke startschot voor Gentspoort. Tijdens een meerdaagse maakten Gentenaars en Gentgebruikers toen voor het eerst kennis met Gentspoort. In werkateliers konden ze de kansen en knelpunten voor de zes verschillende zones in het projectgebied aanvullen. Alle vastellingen uit de onderzoeken en een duidelijk zicht op de kansen en knelpunten leverden zes Gentspoortambities op. Het ambitiecharter vormt de leidraad van het project. In het voorjaar van 2023 rondde het projectteam de analysefase af. Het resultaat van de analysefase is samengevat in de synthesenota. Een boekwerk dat het ambitiecharter, de kansen en knelpunten en de participtieaanpak bundelt.

In het najaar van 2023 ging het project over naar de ontwerpfase. Het projectteam werkt  volop aan het ontwerp en de technische studies. Het team maakt daarvoor eerst een schetsontwerp dat ze uiteindelijk verfijnen tot een referentieontwerp. Bij elke stap betrekt het project de omgeving, via procedurele stappen, intensief ambtelijk overleg, maar ook via werkateliers, infomomenten, infokranten en andere stakeholdermiddelen- en contacten.
Naar gentspoort.be

Mijlpalen en resultaten

1
In aanwezigheid van Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters en Gents burgemeester Mathias De Clercq zetten alle projectpartners op 18 april hun handtekening onder het ambitiecharter. Dat vormde het publieke startschot van het project.
2
In het voorjaar van 2023 rondde het projectteam de analysefase af. Het resultaat van de analysefase is samengevat in de synthesenota. Een boekwerk dat het ambitiecharter, de kansen en knelpunten en de participtieaanpak bundelt.
3
In december 2023 bekrachtigde de Vlaamse Regering dat het project Gentspoort zal worden gerealiseerd als een publiek-private samenwerking (PPS). Door die erkenning kan Gentspoort verder richting de volgende procedurestap: de markt bevragen en vervolgens de aannemer aanduiden die het project zal uitvoeren in samenwerking met de Vlaamse overheid.

In het nieuws

Gentspoort-tram onderging metamorfose
Het tramstel aan het Stapelplein werd beschilderd met Gentse boegbeelden die zich inzetten voor vrouwenrechten. Gent streetart- en schilderkunstenaar Alice Martha en technisch projectleider van Gentspoort Ann Velghe vertellen er alles over.
Lees verder
Vlaanderen wil tweede “valsluis” van de wereld bouwen in Gent: zo werkt het
De valsluis moet vlot tramverkeer en scheepvaart garanderen aan de Visserij. Zo'n sluis verlaagt het waterpeil onder een brug tijdelijk waardoor grote schepen eronderdoor kunnen varen. Het zou om de tweede valsluis ter wereld gaan.
Lees verder
Plannen tunnels Dampoort en Heuvelpoort én nieuwe tramlijnen in Gent voorgesteld: "Investeringen van half miljard euro"
Met Gentspoort krijgt een groot deel van Gent de komende jaren een stevige make-over. Aan het Stapelplein zetten alle partners op 18 april hun handtekening onder het ambitiecharter, het publieke startschot van het project.
Lees verder

Cijfers

74.748
Aantal infokranten verspreid bij de lancering van het project en als uitnodiging voor de Meerdaagse
600
Aantal gedrukte exemplaren van het 3-delige boekwerk dat de synthesenota samenvatte
6
Aantal infomomenten verspreid over 10 dagen om Gentenaren bekend te maken met het project
6
Aantal stakeholdersessies: werkateliers voor lokale betrokkenen met 122 deelnemers