Het project
Er komt een nieuwe verbinding voor een elektrische trambus tussen Hasselt en Maasmechelen. Dit hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) zal Hasselt, campus Diepenbeek, Genk en Maasmechelen efficiënt met elkaar verbinden. De trambus biedt een duurzaam alternatief voor de Limburgers.
Het nieuwe tracé is in totaal 39 km lang en telt 14 haltes. De trambus zal zo veel mogelijk op een eigen bedding rijden. Zo hoeft het voertuig zich niet te bewegen tussen het andere verkeer en kan het stipt rijden. De vrije bedding zorgt ook voor een vlakke ondergrond met weinig bochten onderweg. Dit verhoogt het reiscomfort.
Bij het uittekenen van de plannen voor de aanleg van de vrije bedding wordt zo weinig mogelijk open ruimte ingenomen en nieuwe verharding aangelegd. De trambuslijn zal vooral aangelegd worden op de bestaande wegen. De ingrepen grijpen volop kansen om te vergroenen en de leefkwaliteit te verhogen.
De infrastructuurwerken vragen heel wat studiewerk, procedures en investeringen. De realisatie is daarom opgedeeld in verschillende fases. Zo kan de trambus in 2024 al op de eerste stukken vrije bedding rijden. In 2023 gingen de eerste quick wins in uitvoering. Zo ging deze zomer de eerste schop in de grond op de Koning Boudewijnlaan in Hasselt. Kort erna volgden Diepenbeek en Genk.
Naar hovhasseltmaasmechelen.beBij het uittekenen van de plannen voor de aanleg van de vrije bedding wordt zo weinig mogelijk open ruimte ingenomen en nieuwe verharding aangelegd. De trambuslijn zal vooral aangelegd worden op de bestaande wegen. De ingrepen grijpen volop kansen om te vergroenen en de leefkwaliteit te verhogen.
De infrastructuurwerken vragen heel wat studiewerk, procedures en investeringen. De realisatie is daarom opgedeeld in verschillende fases. Zo kan de trambus in 2024 al op de eerste stukken vrije bedding rijden. In 2023 gingen de eerste quick wins in uitvoering. Zo ging deze zomer de eerste schop in de grond op de Koning Boudewijnlaan in Hasselt. Kort erna volgden Diepenbeek en Genk.