Het project

Er komt een nieuwe verbinding voor een elektrische trambus tussen Hasselt en Maasmechelen. Dit hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) zal Hasselt, campus Diepenbeek, Genk en Maasmechelen efficiënt met elkaar verbinden. De trambus biedt een duurzaam alternatief voor de Limburgers.
Het nieuwe tracé is in totaal 39 km lang en telt 14 haltes. De trambus zal zo veel mogelijk op een eigen bedding rijden. Zo hoeft het voertuig zich niet te bewegen tussen het andere verkeer en kan het stipt rijden. De vrije bedding zorgt ook voor een vlakke ondergrond met weinig bochten onderweg. Dit verhoogt het reiscomfort.

Bij het uittekenen van de plannen voor de aanleg van de vrije bedding wordt zo weinig mogelijk open ruimte ingenomen en nieuwe verharding aangelegd. De trambuslijn zal vooral aangelegd worden op de bestaande wegen. De ingrepen grijpen volop kansen om te vergroenen en de leefkwaliteit te verhogen.

De infrastructuurwerken vragen heel wat studiewerk, procedures en investeringen. De realisatie is daarom opgedeeld in verschillende fases. Zo kan de trambus in 2024 al op de eerste stukken vrije bedding rijden. In 2023 gingen de eerste quick wins in uitvoering. Zo ging deze zomer de eerste schop in de grond op de Koning Boudewijnlaan in Hasselt. Kort erna volgden Diepenbeek en Genk.
Naar hovhasseltmaasmechelen.be

Mijlpalen en resultaten

1
Op het info- en inspraakmoment in maart informeerden De Werkvennootschap en het studieteam Maasmechelaars over de plannen ter hoogte van het op- en afrittencomplex en de omgeving van de eindhalte Terhills. Daarnaast ging het studieteam in dialoog over het tracé dat dwars door het centrum gaat.
2
In april 2023 werden de eerste drie omgevingsvergunningen voor de aanleg van een deel van de trambusverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen goedgekeurd. Daarmee zat het hoogwaardig openbaar vervoerproject in Limburg definitief op de rails.
3
Op maandag 19 juni 2023 startten de eerste werken voor de aanleg van het nieuw trambustracé tussen Hasselt en Maasmechelen. Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters stak aan de Koning Boudewijnlaan in Hasselt de eerste schop in de grond tijdens een persmoment.
4
Op 7 augustus 2023 zijn in Diepenbeek de werken gestart op de Boudewijnlaan (N702). Dit is de tweede werf voor de aanleg van een vrije bedding op het trambustracé tussen Hasselt en Maasmechelen.
5
Op 2 oktober 2023 startte de aanleg van vrije busbanen op de Europalaan in Genk. Vanaf de rotonde met de Oosterring tot aan het op- en afrittencomplex ‘Genk-Oost’ komt er een vrije bedding over een afstand van zo’n 2 km.
6
Op het publieksmoment in oktober informeerden De Werkvennootschap en het studieteam de Genkenaren over de plannen in Genk. Er werd gepolst naar de noden van de inwoners als belangrijke grondstof voor toekomstige ontwerpen.

In het nieuws

Waarom op bouwcampus in Diepenbeek al halte van de trambus staat
Het Nieuwsblad berichtte over de testopstelling van de haltearchitectuur op de campus van Diepenbeek. De opstelling toont de bouwtechnieken van de haltes.
Lees verder
“Het werd tijd”: na meer dan 20 jaar starten werken voor Spartacusplan in Hasselt
Het Belang van Limburg schreef over de start van de eerste werken voor de aanleg van de vrije bedding op het trambustracé tussen Hasselt en Maasmechelen.
Lees verder
300 Maasmechelaren buigen zich over plannen trambus
Het Belang van Limburg bracht verslag uit over het info- en inspraakmoment in Maasmechelen op 27 maart 2023 en gaf aandacht aan de kritische vragen die burgers daar stelden.
Lees verder

Cijfers

3
De eerste drie quick wins van het tracé werden uitgevoerd. De eerste werken startten op de Koning Boudewijnlaan in Hasselt, daarna startten ook werken aan de Universiteitslaan (N702) in Diepenbeek en Genk en aan de N75 in Genk.
4
We trokken in maart naar de bewoners van Maasmechelen en in oktober naar de bewoners van Genk om er de plannen op hun grondgebied door te spreken tijdens 2 grote publieksmomenten. Daarnaast waren we in september ook met een infostand aanwezig op autovrije zondag in Hasselt en op ‘Maasmechelen Fietst’.
3
We vroegen een omgevingsvergunning aan voor Hasselt station, Maasmechelen Village en voor het op- en afrittencomplex ‘Complex Zuid’ in Maasmechelen. Voor de overige fase 1 projecten werd volop aan de opmaak van de omgevingsvergunningen gewerkt.
5.288
5.288 unieke bezoekers bezochten de website. In 2023 werd ook een nieuwe rubriek opgemaakt voor werfcommunicatie.