Het project

Limburgers met een elektrische trambus laten reizen tussen Hasselt en Maastricht: dat is het doel van het project HOV Hasselt-Maastricht. Met deze nieuwe verbinding werken we in opdracht van de Vlaamse Regering aan een kwaliteitsvol, comfortabel en aantrekkelijk alternatief voor de wagen. We zetten maximaal in op een tracé van station Hasselt tot station Maastricht, langs de belangrijkste attractiepolen in Diepenbeek, Bilzen en Lanaken.
De studie naar een versnelde uitvoering van een trambus via deze vijf gemeenten is in de zomer van 2023 uit de startblokken geschoten. De elektrische trambus combineert de troeven van een bus en een tram. Het voertuig is net als een bus flexibel en snel inzetbaar, maar heeft het comfort en de aantrekkelijkheid van een tram. De trambus kan vlot en betrouwbaar rijden, dankzij een maximaal vrije bedding waar noodzakelijk. Uiteraard worden de reeds uitgevoerde infrastructuurwerken optimaal benut én gaan we op een duurzame manier om met de beschikbare ruimte.

Er wordt al meer dan 20 jaar gesproken over een snelle en comfortabele verbinding via deze vijf gemeenten, zonder resultaat. Nochtans heeft Limburg dringend nood aan kwalitatief Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Met dit project zetten we een grote stap richting de concrete realisatie. Zo bouwen we samen met de twee andere lijnen, Hasselt-Maasmechelen (HOV-lijn 2) en Hasselt-Noord-Limburg (HOV-lijn 3), aan een betrouwbaar netwerk van Hoogwaardig Openbaar Vervoer voor de Limburger (cf. het vroegere Spartacusplan).
Naar hovhasseltmaastricht.be

Mijlpalen en resultaten

1
Omdat we ervan overtuigd zijn dat een geïntegreerde aanpak de beste resultaten oplevert, werken we intensief samen met de verschillende gemeenten en andere stakeholders. In het najaar voerden we daarom verkenningsgesprekken met de verschillende betrokken partners.
2
In een eerste oriëntatiefase werken we samen met de betrokken lokale besturen en andere stakeholders aan een projectdefinitie. Op basis hiervan zullen we een concreet plan van aanpak, met oog op de versnelde realisatie, voorleggen aan de Vlaamse Regering.
3
Op een deel van het tracé zijn er vandaag al werken, zoals de aanleg van de trambusbaan langs de Boudewijnlaan in Hasselt. Dit is een gemeenschappelijk stuk trambusbaan voor HOV Hasselt-Maasmechelen en HOV Hasselt-Maastricht. Ook bij de geplande werken op de campus Diepenbeek wordt al actief rekening gehouden met de trambus naar Maastricht.

Cijfers

2023
Het jaar waarin HOV Hasselt-Maastricht werd opgestart.
13
In de eerste oriëntatiefase werden 13 verkennende gesprekken met verschillende stakeholders gevoerd.
2024
Het jaar waarin een projectdefinitie gericht op realisatie wordt uitgewerkt.