Het project
2023 was een belangrijk jaar voor het project Rond Ronse. Op 23 november stelde de Vlaamse Regering het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) definitief vast. Het GRUP is het eindpunt van het geïntegreerd planningsproces en legt het voorkeursalternatief met twee geboorde tunnels onder de heuvelrug van de Vlaamse Ardennen vast als duurzame oplossing voor de mobiliteit rondom Ronse.
Ook de realisatie van de zuidelijke omleidingsweg maakt deel uit van de oplossing om de verkeersleefbaarheid in het centrum van Ronse te verbeteren. Parallel werd met de stad Ronse een convenant afgesloten voor het weren van het doorgaand vrachtverkeer en het uitwerken van flankerend mobiliteitsbeleid. De stad zal samen met het Vlaams Gewest verder passende maatregelen uitwerken, afgestemd op de uitvoeringsplannen van het mobiliteitsproject “Rond Ronse”.
In het GRUP werden ook herbestemmingen in de open ruimte doorgevoerd, onder andere om de Natura 2000-gebieden uit te breiden en te versterken en openruimtegebieden te vrijwaren voor landbouwgebruik. Ook het erfgoedlandschap werd afgebakend. De Vlaamse Landmaatschappij heeft parallel met de definitieve vaststelling van het GRUP een landinrichtingsproject opgestart.
Fase 1 van de realisatie van de fietssnelweg tussen Oudenaarde en Ronse is ook aangevat en de werken op het terrein zijn gestart. Om een comfortabele en veilige fietsverbinding te realiseren in deze regio. Tegen het najaar van 2024 is de eerste fase afgerond (tot in Maarkedal). De studies voor fase 2 (Maarkedal-Ronse) zijn opgestart.
Naar rondronse.beIn het GRUP werden ook herbestemmingen in de open ruimte doorgevoerd, onder andere om de Natura 2000-gebieden uit te breiden en te versterken en openruimtegebieden te vrijwaren voor landbouwgebruik. Ook het erfgoedlandschap werd afgebakend. De Vlaamse Landmaatschappij heeft parallel met de definitieve vaststelling van het GRUP een landinrichtingsproject opgestart.
Fase 1 van de realisatie van de fietssnelweg tussen Oudenaarde en Ronse is ook aangevat en de werken op het terrein zijn gestart. Om een comfortabele en veilige fietsverbinding te realiseren in deze regio. Tegen het najaar van 2024 is de eerste fase afgerond (tot in Maarkedal). De studies voor fase 2 (Maarkedal-Ronse) zijn opgestart.