Het project

Wanneer in 2018 betonbrokstukken van het viaduct Gentbrugge op een bus vallen, groeit de politieke urgentie om de levensduur en de goede toestand van het viaduct te waarborgen. Het Vlaams parlement besluit daarop om werk te maken van een grondige renovatie van het viaduct en om een onderzoek te voeren over verschillende scenario’s voor de vervanging van het viaduct.
De renovatiewerken aan het viaduct Gentbrugge zorgen dat het viaduct de komende 15 à 20 jaren veilig is. Een visie op nog langere termijn, voor zowel het viaduct als de ruimere omgeving, is echter essentieel. De Vlaamse regering koos voor de procedure complexe projecten om die toekomstvisie vorm te geven.
Naar viadewebsite.be

Over de procedure

De procedure complexe projecten garandeert een geïntegreerd proces en verloopt in samenspraak met verschillende belanghebbenden. Naast het oplijsten van de infrastructurele opties worden de opties ook inhoudelijk, geografisch en procesmatig in kaart gebracht. Bij het onderzoeken van de infrastructurele opties spelen niet enkel de problematieken ter hoogte van het viaduct (Stad Gent), maar evenzeer de bezorgdheden van de gemeenten van het onderzoeksgebied (gemeenten Melle, Merelbeke, Destelbergen en Laarne). De omgeving, het beleid en de belanghebbenden vormen de context en het kader van dit project en bepalen mee het perspectief en het traject

Het verloop

Start 2019: verkenningsfase
Het complex project startte in 2019 met de verkenningsfase. Via het gevoerde onderzoek werden in die fase de project- en procesdoelstellingen scherpgesteld.

9 juli 2021: startbeslissing
De Vlaamse regering keurde op 9 juli 2021 de project- en procesdoelstellingen goed en legde deze vast in de startbeslissing. Hiermee werd de verkenningsfase beëindigd en kon de onderzoeksfase van start gaan.

Onderzoeksfase en alternatievenonderzoek

In de huidige fase — de onderzoeksfase — komt het alternatievenonderzoek aan bod. Het studieteam finaliseerde in februari 2024 de alternatievenonderzoeksnota (AON). Dit document vormt een belangrijk onderdeel in het besluitvormingsproces.

Het brengt alle betrokkenen en geïnteresseerde burgers op de hoogte van
- het project
- de gestelde ambities
- de ontwikkelde alternatieven
- de wijze waarop de alternatieven onderzocht zullen worden.

Een volgende stap is het geïntegreerd effectenonderzoek waarin de verschillende mogelijkheden op een geïntegreerde manier onderzocht en afgewogen worden. Op basis van deze onderzoeksresultaten kan de Vlaamse Regering vervolgens een voorkeursbesluit nemen.

Mijlpalen en resultaten

1
In de laatste fase voor het opleveren van de alternatievenonderzoeksnota werden er in het najaar
vier doordenksessies georganiseerd. Diverse belanghebbenden — actoren van lokale en bovenlokale administraties, burgerverenigingen en het middenveld — bekeken samen de alternatieven vanuit verschillende invalshoeken.
2
Aanvullend op de bestaande overlegstructuur riepen we een nieuwe ambtelijke stuurgroep in het leven waarin we de directies van de relevante bovenlokale en lokale administraties samenbrengen. Het doel van die ambtelijke stuurgroep is de politieke besluitvorming voor te bereiden en te faciliteren.
3
We organiseerden voor de raadsleden van stad Gent en betrokken buurgemeenten Melle, Merelbeke, Destelbergen en Laarne een gezamenlijke toelichting. Het studieteam gaf er een stand van zaken over het complex project Viaduct Gentbrugge.
4
In december organiseerden we voor het eerst in de onderzoeksfase een publieksmoment voor alle geïnteresseerde burgers. We mochten een 200-tal bezoekers ontvangen. Het doel van dit moment was geïnteresseerden laten kennismaken met het project en de geplande infomarkten in het kader van de alternatievenonderzoeksnota aan te kondigen.

In het nieuws

Alternatieven voor E17-viaduct in Gentbrugge al dit jaar rond, Vlaanderen beslist in 2025
De Vlaamse regering wil binnen twee jaar een toekomstplan voor het E17-viaduct in Gentbrugge afkloppen. Eind dit jaar komt een onderzoeksgroep met alternatieven die door iedereen gesteund worden, Vlaanderen krijgt dan een jaar tijd voor studie en hakt de knoop in 2025 door. De brug zorgt al langer voor kopzorgen: eerst omdat er brokstukken naar beneden kwamen, na de renovatie omdat de geluidshinder niet verminderde. Een tijdelijke snelheidsverlaging voor vrachtverkeer zorgde voor toeterprotest.
Lees verder

Cijfers

4
We organiseerden 4 open ateliers: werksessies met burgerverenigingen
4
We gaven 4 toelichtingen aan de raadsleden van stad Gent en buurgemeenten
1
We organiseerden 1 infomoment voor het grote publiek met een 200-tal bezoekers
4
We organiseerden 4 doordenksessies: werksessies met lokale en bovenlokale administraties, burgerverenigingen en middenveld