Herinrichting knopen

De herinrichting van de Ring wordt aangepakt via geïntegreerde planningsprocessen. Dat doen we zowel voor de noordelijke als de oostelijke rand. Zo’n processen nemen heel wat tijd in beslag, maar enkele projecten zoals het Viaduct van Vilvoorde en bepaalde op- en afrittencomplexen pakken we versneld aan. In het afgelopen jaar werden heel wat stappen gezet richting de heraanleg van sommige knooppunten op de Ring rond Brussel.

Verkeerscomplex Medialaan

De Medialaan is het eerste grote verkeerscomplex dat volledig binnen de visie van Werken aan de Ring werd omgevormd. Eind juni 2023 werd het knooppunt dan ook feestelijk geopend.

Het op- en afrittencomplex Koningslo-Vilvoorde aan de Medialaan en de Tyraslaan stonden bekend als erg onoverzichtelijk. Dat zorgde geregeld voor onveilige verkeerssituaties en ongevallen, vooral aan de op- en afritten van de Ring. Bovendien was het voor voetgangers, fietsers en dieren onmogelijk om het snelwegcomplex veilig te kruisen. De volledige ombouw van het complex brengt een eind aan die gevaarlijke situaties. De op- en afritten zijn logischer en overzichtelijker ingericht. Voetgangers en fietsers komen helemaal niet meer in aanraking met auto’s. Zij nemen nu een fietsbrug die ‘vliegt’ over de op- en afritten en ‘zweeft’ onder de Ring. Diezelfde brug is ook geschikt voor dieren en verbindt zo de groengebieden ten zuiden (Hoogveld) en ten noorden (Tangebeekbos) met elkaar. Minder zichtbaar, maar daarom niet minder belangrijk, zijn de verschillende ecotunnels die onder de op- en afritten en onder de Medialaan en Indringingsweg zitten.

Wil je meer weten over dit project? Kijk dan zeker eens op onze website: www.werkenaandering.be/medialaan

Verkeerscomplex Hector Henneaulaan

Het verkeer op de brug van de Hector Henneaulaan over de R0 stond vaak stil. Fietsers en voetgangers durfden de brug niet over te steken omdat de situatie onveilig was. Ook de bus stond er mee in de file. Daar brengen we met de bouw van een nieuwe brug verandering in. Tegelijkertijd pakken we ook de bijhorende aansluitingen met de Ring aan. Met een betere bereikbaarheid voor bewoners, handelaars en bedrijven uit de buurt als resultaat.

De oude brug werd ondertussen vervangen door twee nieuwe bruggen, voor zowel auto’s, fietsers, voetgangers als fauna en flora. We voorzien een afgescheiden fiets- en voetpad, een vrije busbaan voor openbaar vervoer in beide richtingen, gescheiden rijstroken voor gemotoriseerd verkeer en een groenzone voor planten en dieren.

Midden juni 2023 werd het tweede en laatste brugdeel in positie geplaatst. In de daaropvolgende maanden werkte de aannemer nog verder op en rond de brug. Zo werden ook de kruispunten van de Hector Henneaulaan nog heraangelegd. De werken worden voor eind april 2024 afgerond.

Meer info over dit project vind je op www.werkenaandering.be/henneaulaan

SPI.R0 – herinrichting knooppunt R0 x A201

In 2023 hebben we een reeks concrete stappen gezet voor de realisatie van het verkeerscomplex van de A201 met de Ring rond Brussel (R0). Dat strategisch gelegen knooppunt evolueert van een traditionele turbine fly-over naar een compacter Single Point Interchange (SPI). Daarnaast wordt het traject van de Ringtrambus onder de R0 doorgetrokken en worden veel fietsverbindingen gerealiseerd.

Rondom de weginfrastructuur komt een nieuw valleipark met wandel- en fietspaden, onder meer langs de opengelegde Woluwe. Hierdoor wordt niet alleen de mobiliteit verbeterd, maar wordt ook bijgedragen aan een duurzame en groene leefomgeving.

Belangrijke mijlpalen in 2023 waren onder meer de afronding van het finaal ontwerpplan met daaraan gekoppeld de opmaak van de projectnota en het indienen van de omgevingsvergunningsaanvraag op 10 november 2023. Het openbaar onderzoek hiervoor liep van 28 december 2023 tot en met 26 januari 2024. De vergunning wordt verwacht in juni 2024 en de start van de werken staat gepland in september 2024. De werken kennen een uitvoeringstermijn van 3,5 jaar.

Wil je meer weten over dit project, neem dan zeker een kijkje op onze website: www.werkenaandering.be/a201

A8 – Halle

Op de A8 in Halle zorgen de kruispunten met verkeerslichten elke dag voor gevaarlijke situaties en files tot op de Ring rond Brussel. Sinds juni 2022 zoeken én realiseren we een veilige, duurzame oplossing.

In januari 2023 vonden twee werksessies plaats waarop verschillende scenario’s en mogelijke oplossingen gedeeld en ter discussie voorgelegd werden. De verzamelde informatie werd verwerkt in drie eindscenario’s  voor de heraanleg van de A8.

Onderzoek naar het vervolgtraject voor die scenario’s leert dat een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) noodzakelijk is om ze te kunnen realiseren. Momenteel ligt de focus op het opstarten van een geïntegreerd planproces met het oog op de opmaak van een RUP.

Een actuele stand van zaken van het project vind je op www.werkenaandering.be/a8
Terug naar projectoverzicht